JAK PORADZIĆ SOBIE Z DNĄ MOCZANOWĄ ?

Czy rozpoznajesz na jaką chorobę cierpi osoba na powyższym zdjęciu? Dziś parę słów od dietetyka Graviola na temat dny moczanowej, inaczej nazywana również podagrą. Choroba ta polega zwiększonym stężeniu kwasu moczowego i w wyniku tego na odkładaniu się w stawach kryształów moczanu sodu. Do występowania tej choroby predysponują m.in. takie czynniki jak:

wiek (ryzyko zachorowania wzrasta wraz z wiekiem)

-płeć (mężczyźni zapadają na nią częściej)

-uwarunkowania genetyczne- na te czynniki nie mamy niestety wpływu.

A na co mamy wpływ? Dietetyk Graviola radzi aby zwrócić uwagę na dietę, nie powinna ona obfitować głównie w mięso, podroby), a także na nadmierne spożywanie alkoholu.

Typowymi objawami podczas jej napadów są:

-silne bóle stawów

-staw jest obrzęknięty

-skóra napięta, czerwona i ciepła.

W leczeniu dny moczanowej nie bez znaczenia jest dieta, jaką więc dietę powinny stosować osoby cierpiące na dnę moczanową? Dietetyk Graviola poleca ograniczyć spożycie mięsa, podrobów, wywarów mięsnych, strączków, gdyż jest to źródło puryn, z których powstaje kwas moczowy, należy również ograniczyć spożycie alkoholu, w szczególności piwa ( w szlaku przemian metabolicznych z alkoholu również powstają puryny). Ważna jest natomiast:duża podaż płynów (przynajmniej 1,5l), aby “przepłukać” nadmiar kwasu moczowego, produkty “dozwolone”to m.in.mleko i produkty mleczne, w przypadku owoców należy jak najczęściej sięgać po wiśnie ze względu na wysoką zawartość związków antyzapalnych tzw. antyocyjanów. Badania wykazały,że osoby jedzące wiśnie miały rzadsze napady dny moczanowej.