Jak naturalnie wzmocnić odporność u dziecka ?

Prawidłowe dostarczanie składników odżywczych, witamin i minerałów poprzez odpowiednie odżywianie oraz dodatkową podaż naturalnych witamin i minerałów może wspomóc zapobieganie wielu chorobom powstającym w wyniku niedoborów.

Po pierwsze zadbajmy o prawidłowe odżywianie!
Warto tutaj zwrócić szczególną uwagę na produkty ekologiczne. Poprzez naturalne nawożenie żywność ta jest bogatsza w witaminy i minerały oraz nie zawiera szkodliwych pestycydów używanych w tradycyjnym rolnictwie.
Niestety podczas sztucznego nawożenia w tradycjnej żywności dostarczamy glebie tylko trzy podstawowe składniki: azot, fosfor i potas. Są one potrzebne do wzrostu roślin, co jest ważne szczególnie dla rolników, bo nie zarabia on na zawartości witamin w swoich plonach lecz na ich ilości. Wystarczy 5-10 lat, aby przy braku odpowiedniego nawożenia całkowicie wyjałowić glebę ze wszystkich znajdujących się tam składników. Jeśli z gleby wyciąga się 60 składników, a dostarcza tylko trzy, to bilans jest tragiczny. Można to porównać z kontem w banku. Pomyślmy, co stanie się, jeśli będziemy z niego więcej wyciągać, niż wkładać…

Żywność ekologiczna jest nawożona organicznymi nawozami (kompost, nawóz z fermentacji pokrzywy i wiele innych). W takim naturalnym nawozie znaleźć można nie tylko minerały, potrzebne do wzrostu roślin o lepszej jakości dla człowieka, ale także ważne bakterie fermentacyjne wytwarzające wiele korzystnych związków organicznych niezbędnych do syntezy witamin przez rośliny.

Znaczenie żywności ekologicznej w diecie
1) wyższy procent suchej masy i mniej wody, co objawia się wyższą gęstością energetyczną produktu i większą ilością dostarczanych składników mineralnych do organizmu (więcej żelaza, magnezu, fosforu)
2) Ziemniaki, papryka, porzeczki i pomidory wykazują większą zawartość witaminy C.
3)Większa ilość beta-karotenu i cukrów w owocach i warzywach czerwonych oraz pomarańczowych i żółtych.
4) eko-żywność charakteryzuje się wyższą jakością smakowo-aromatyczną.
5) surowce ekologiczne są łatwiejsze w przechowywaniu zimą.
6) podczas badań przeprowadzanych na szczurach, wykazano, że zwierzęta chętniej sięgają po eko-produkty.

Bardzo ważne dla zachowania odpowiedniego poziomu odporności jest to, aby dzieci spożywały produkty bogate w witaminę C: acerola (owoce suszone, sok lub sproszkowana acerola), dzika róża (owoc sproszkowany LUB herbatka do zaparzania), papryka zwłaszcza żółta i czerowna, korzeń i natka pietruszki, maliny, jagody, truskawki, czarne porzeczki ( w sezonie zimowym mrożone lub w postaci domowego soku bez dodatku zbędnego cukru), pomarańcze, papaja, grejpfruty, borkuł, jarmuż, kiwi, kapusta, czosnek niedźwiedzi.

Kolejnym ważnym składnikiem jest witamina D3. Można ją znaleźć w jajkach (zwłaszcza w żołtku), rybach (węgorz, śledź, łosoś, makrela). Niestety ryby powinniśmy ograniczać ze względu na ogromne zanieczyszczenia wód. Toksyny najczęściej gromadzą się w tkance tłuszczowej, a witamina D w największej ilości występuje właśnie w rybach tłustych 🙁  Warto pamiętać, że z przewodu pokarmowego wchłania się 50-80% dostarczonej z pozytywnieniem ilości tej witaminy w zależności od obecności kwasów tłuszczowych, a także stanu zdrowia. Jeśli dziecko jest osłabione, pozbawione energii, ma gorszy nastrój, to może być to oznaką niedoboru tej właśnie witaminy w organizmie. Niedobory witaminy D zdarzają się dosyć często w skutek zmniejszonej syntezy w skórze, upośledzonego wchłaniania lub też zaburzeń w metabolizmie tej witaminy.

Wraz z witaminą D3 niezbędna jest podaż witaminy K2. Wpływa ona na zwiększenie wchłaniania witamiany D3 oraz powoduje, że wapń, który zostaje wchłaniany w obecności witamiany D3 w jelitach wędruje do kości i zębów dziecka. Sama podaż witaminy D3 nie jest gwarancją prawidłowego kształtowania tkanki kostnej oraz mocnych zębów młodego człowieka. Wiatminę K2 znaleźć można w serach dojrzewjacych, np Gouda, jajach, maśle, drobiu. Niewielkie ilości witaminy K2 znajdują się również w naturalnych kiszonkach – ogórkach i kapuście.

Probiotyki to kolejny ważny krok do odporności. Nie tylko pobudzają układ immunologiczny, ale także usprawniają pracę jelit, trawienie i przyswajanie innych substancji z jelit. Mówi się, że jelita to “drugi mózg”. Dlatego warto zadbać i ich prawidłową budowę i funkcjonowanie. Probiotyki znajdziemy w kapuście kiszonej, ogórkach kiszonych, soku z kiszonej kapusty, soku z ogórków, soku z kiszonego buraka czy brokuła. Ponadto znaleźć je można w dobrej jakości jogurtach naturalnych (najlepiej robionych samodzielnie za pomocą zakwasku do jogurtu) oraz zsiadłym mleku (prawdziwym mleku od krowy, nie mówimy tutaj o napoju mlekopodobnym UHT czy pasteryzowanym dostępnym w marketach).

Nie zapominajmy o cynku i jego przeciwbakteryjnych właściwościach. Znajdziemy go w pieczarkach, kurkach, pestkach dyni, sezamie białym, dzikim ryżu, komosie ryżowej, soczewicy, ciecierzycy, kakao naturalnym, brokułach, otrębach zbożowych.

Ważnymi produktami ze względu na bogactwo wielu składników wspomagających odporność są także:
czosnek, czosnek niedźwiedzi, miód (najlepiej lipowy), czarny bez (owoc), herbatka z lipy, liść jeżyny, liść brzozy, jeżówka purpurowa, kora dębu, aronia, sok z brzozy, chlorella, olel lniany, olej z czarnuszki, ziarna czarnuszki, cynamon, imbir, kurkuma.

Aby utrzymać dziecko w pełnym zdrowiu oprócz prawidłowej diety ważna jest dodatkowa podaż witamin i minerałów. Niestety najczęściej wybieramy żywność konwencjonalną, dostępną w marketach, która nie ma odpowiedniej ilości witamin, a dodatkowo ich niewielka ilość jest źle wchłaniana, gdyż utrudniają to pestycydy, herbicydy, antybiotyki i sterydy stosowane w uprawie roślin oraz hodowli zwierząt. Zwracajmy uwagę, aby wybierać witaminy i minerały pochodzenia naturalnego, gdyż są lepiej biodostępne dla organizmu. Witamina D najlepiej aby pochodziła z lanoliny, witamina C z aceroli, amalaków, kapusty kiszonej lub dzikiej róży, witamina K2 z NATTO (tradycyjna potrawa chińska ze sfermentowanej soi) a probiotyki z żywych kultur bakterii.

🙂

Mgr Natalia Dębiec
dietetyk kliniczny & sportowy
https://dietetykgraviola.pl/
https://graviolasklep.pl/