Kwasy omega 3 i omega 6 – niezbędne dla naszego organizmu 

Dlaczego kwasy omega 3 i omega 6 są tak ważne dla naszego organizmu?

Niektóre kwasy omega 3 ( ALA kwas alfa-linolenowy) i omega 6 (kwas linolowy -LA) zaliczamy do grupy NNKT, czyli niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych. Dostarczanie ich z zewnątrz jest konieczne, gdyż są to kwasy tłuszczowe, których nasz organizm nie jest w stanie sam wytworzyć.Co stanowi ich źródło?
-orzechy
-ryby
-migdały
-skorupiaki
-algi
-oleje roślinne (olej lniany, rzepakowy, oliwa z oliwek)


Należy jednak pamiętać, że NNKT ulegają degradacji (zniszczeniu) pod wpływem wysokiej temperatury, zatem jeżeli chcemy żeby np. olej rzepakowy czy lniany zachował swoje cenne właściwości użyjmy go do polania sałatki, a nie do smażenia. 🙂
Jakie zadania spełniają one w naszym organizmie ?
-wpływają na pracę układu sercowo-naczyniowego
-regulują gospodarkę lipidową naszego organizmu
-wpływają na rozwój układu nerwowego
-NNKT wykazują również korzystne działanie układu immunologicznego(odpornościowego)
-badania pokazują również, że mogą one obniżać ryzyko występowania alergii u dzieci
Istotne jest zachowanie odpowiedniego stosunku pomiędzy kwasami omega 3 a omega 6. Powinien on maksymalnie wynosić 1:5 (n3:n6). Niestety z reguły te proporcje są w naszej diecie zaburzone (np 1:20), wynika to z tego, że w żywności występuje z reguły więcej kwasów omega 6 niż omega 3. Warto więc np. włączyć do swojej diety olej lniany, który charakteryzuje się największą z pośród wszystkich olei zawartością kwasów omega 3 ( podobnie jak olej konopny ).